כשבחוץ כבר מורגש הריח המשמח של האביב, הימים מתחממים ושעון הקיץ של 2021 כבר כאן, משהו בנו מתעורר. הרצון להתחדשות ולהתרעננות נוגע כמעט בכולנו. רבים מאתנו מנצלים את התקופה לסדר, לניקיון או לשיפוצים בבית. אבל האביב הוא גם הזדמנות מצוינת לעשות סדר בחשבון הבנק, בהוצאות השוטפות ובחלומות הכלכליים הפרטיים. את ההשלכות המשמחות של סדר כזה תוכלו להרגיש לאורך זמן.

להלן 7 צעדים לטיפול בסיסי בהוצאות השוטפות שיעזרו לכם לניהול כלכלי חכם בבית 

קחו ערב אחד, אולי שניים, ובין אם אתם רווקים שוכרי דירה או משפחה עם ילדים ומשכנתא, הטיפים האלה יוכלו לעזור לכם לערוך סדר מיוחל!

1. מאזן הכנסות והוצאות 

עם קצת נחישות וסבלנות, לגמרי אפשרי שתחזירו לידיכם את השליטה בחשבון הבנק שלכם. ערכו רשימה פשוטה במחבת או באקסל (אפשר להשתמש ברשימות מוכנות מאתר “פעמונים”) והזינו את ההוצאות והכנסות שלכם בשלושת החודשים האחרונים. מדובר בתהליך שיקוף המאפשר לכם לראות האם אתם במצב גירעון או בפלוס. במידה וההוצאות גדולות מההכנסות, תוכלו לראות איפה רוב הכסף הולך, באיזה סעיפים ניתן לערוך שינוי  כדי לגשר על הפער. במידה וההכנסות גבוהות מההוצאות- איזה כיף! תוכלו לדאוג לחיסכון.

הדרך הכי טובה להישאר במאזן הוא על ידי עריכת תקציב. ניתן להתשמש באפליקציות שונות על מנת לערוך מעכב אחרי התקציב שהקצבתם לעצמכם כדי להתנהל בצורה חכמה מבחינה כלכלית. מעקב שבועי של 15 דקות  יסייע לכם לנהל בחכמה  את החשבון.

 

2.אתם במינוס?

חלק מההוצאות שלנו הן הוצאות קשיחות שאינן ניתנות לשינוי. שכר דירה, ארנונה, מים, חשמל וחינוך הם הוצאות שמאוד קשה לשנות אותם. אך חלק מההוצאות שלנו לגמרי ניתנות לשינוי והשאלה היא כמה אנחנו מוכנים לערוך שינוי על מנת להבטיח לנו מאזן בחשבון שלנו. אם ביצעתם את המטרה בסעיף הראשון, חשוב לראות תחת אילו סעיפים שהן משתנים ולא קשיחים איפה ניתן לצמצם את העלויות. ממש כמו בדיאטה, כדי לרדת במשקל, נצטרך לרדת קצת בכמות הסוכר והפחמימות. איננו ממליצים לחתוך אותם לגמרי מתוך הדיאטה היומית ולרעוב ולסבול, אך רק לצמצם ולערוך בו שינוי. השינוי הזה יביא לירידה במשקל, או במונחים כלכליים- יביא להגדלת סעיף ההכנסות, יפתח אפשרות לחסכון עבור חלומות ויעדים עתידיים.

דבר נוסף וחשוב- בקשו והתמקחו עם הבנק על מנת להוריד את גובה הריבית חובה שאתם משלמים.

 

3. עברו על תדפיסי החשבון וכרטיסי האשראי

לא פעם קורה שביקשנו לעצור הוראת קבע, או שחברת הסלולר נתנה לנו פטור מתשלום כלשהו. במידה ולא נעשה מעכב חודשי על תדפיסי חשבון הבנק והאשראי, לא נוכל לאתר את החורים ולערוך ביקורת אם אכן אנחנו משלמים בדיוק את מה ששילמנו עבורו. ומה עם מסלולי העמלות? האם ביקשתם פטור? האם נרשמתם למסלול עמלות? במידה ולא, תשאלו חברים, תעשו סקירה קטנה באינטרנט ובאצל חברים לפני שאתם פונים לבנק או לחברת האשראי ומבקשים הטבות בתחום העמלות.  לסטודנטים יש פטור מלא מעמלות עו”ש, בחברות כרטיסי האשראי יש מגוון רחב של כרטיסי אשראי פטורים מעמלות, ולכל מי שלא עומד בקריטריונים האלה, ‘סל עמלות’ הוא הפתרון האולטימטיבי עבורכם. טיפ חשוב: ניתן לבקש פטור מעמלות ורוב הבנקים יתנו פטור לשנה אחת כדי לשמור עליכם בתור לקוח (יש היום הרבה תחרות בין הבנקים, ולהם יש יתרון לשמור עליכם!)

4. הוזלת חבילות

למזלנו אנו חיים בשוק עם יחסית הרבה תחרות, ואנו צריכים לנצל זאת לטובתנו. היום יש אפשרות להתקשר לחברות הסלולאר \ אינטרנט \ טלויזיה ופשוט לבקש הנחה. במידה והסכום לא מקבל עלינו או עומק בתקציב שייעדנו לו, יש אפשרות לעבור בקלות יחסית לחברות שונות. כיום חברות משקיעות הרבה גם בשימור לקוחות ורואות בזה ערך רב.

5. תחזוקה חסכונית

כדאי לייעל את תחזוקת הבית ולחסוך בהוצאות. התקינו חסכמים בברזים, הסירו אבנית מהקומקום החשמלי וממכונת הכביסה, נקו את הפילטרים במזגנים, במכונת הכביסה והייבוש, בדקו שדוד השמש תקין והתקינו לו טיימר- אם עדיין לא עשיתם זאת! תחזוקה נכונה חוסכת באופן דרמטי  בהוצאות המים והחשמל ומאריכה את חיי המכשירים.

6. חיסכון לילדים

לאחר שצמצמתם הוצאות מיותרות, זה הזמן לדאוג לעתיד הילדים שלכם. חסכו סכום חודשי קבוע עבור כל ילד, כדי שבבוא היום תוכלו לממן להם את הבר\בת מצווה, נסיעה לפולין, לימודים אוניברסיטאיים, חתונה או סתם סכום כסף שיתן להם קפצה לקראת היציאה הגדולה לחיים. ככל שתתחילו מוקדם (רצוי מהלידה), כך יוכל להצטבר סכום גבוה יותר שיוכל לטפוח בזכות אפקט הריבית דריבית. בזכות הריבית הנמוכה היום, משפחות רבות בוחרות לחסוך לילדים באמצעות קופות חיסכון ייעודיות בחברות השקעות המנוהלות על ידי מומחים ומציע גמישות בהפקדות, נזילות מלאה, ובדמי ניהול אטרקטיביים.

 

7. ומה עם החלומות שלכם?

כשהתקציב שלכם מאוזן, אתם יכולים לחסוך בקביעות גם להגשמת החלומות שלכם. הכינו רישמת חלומות, קטנים וגדולים, ודרגו אותם בסדר עדיפויות. מהחלפת הטלויזיה או המיטה ודרך יציאה לסופ”ש רומנטי או טיול משפחתי לחו”ל. בהתאם למאזן החיסכון שלכם, תכננו לוח  זמנים להגשמת כל חלום.

 

שורה תחתונה: לפני שאתם מסתערים על הבלגן בחדר הילדים, זכרו שהסדר הפיננסי שתוכלו לעשות  באביב  הזה בחשבון שלכם, עשוי לסדר  את החלומות שלכם  ושל הילדים, לעשרות שנים קדימה. 

 

פסח שמח ואביב נעים לכולנו!!!