׳ריבית דריבית׳ הוא מושג מעולם ההלוואה והמימון שלא כל כך מסובך להבין.
כדי להבין את פירושו יש להתחיל מהבסיס – הריבית.

הריבית היא מחיר הכסף בהלוואה, כלומר הסכום שלווה משלם למלווה תמורת הזכות להשתמש בהלוואה. את ההלוואה מקובל להחזיר באחוזים שונים לאורך פרקי זמן שונים.

הריבית דה ריבית מאפשרת לנו להרוויח יותר על תיק ההשקעות שלנו באמצעות השקעה של הרווחים שכבר צברנו בעבר. מאמר זה מיועד לאלו שרוצים להבין איך להשתמש במנגנון הבסיסי הזה כדי להגדיל  בין היתר את תיק ההשקעות שלהם.

השקעה בשוק ההון היא אחת הדרכים להגדיל את החסכונות שלנו ולאפשר לנו להשיג מטרות ולהגשים חלומות. אך האם אתם באמת מבינים כיצד 10,000 ש״ח שאתם משקיעים בשוק ההון יכולים לגדול לסכום משמעותי ואפילו להכפיל את עצמם? זה נשמע כמעט כמו קסם, אך אין בזה שום דבר מסתורי. מה שמאפשר לכם להגדיל את החסכונות שלכם בשוק ההון היא הריבית דריבית.

אומרים שאלברט איינשטיין כינה את הריבית דריבית ״הפלא השמיני בתבל״ ואמר שמי שמבין אותה מרוויח ומי שלא מבין מפסיד. בין אם הוא אכן אמר את זה או לא, מנגנון הריבית דריבית חשוב להבנת האופן שבו אפשר לצבור רווחים בשוק ההון וגם לשלם על הלוואות.

 

מהי בעצם הריבית דריבית ואיך היא עובדת?
הריבית דריבית היא מנגנון שבו השקעה מחדש של הרווחים שצברנו אחרי תקופה של השקעות, מאפשרת לנו לצבור רווחים נוספים גם על הרווחים שצברנו בעבר.
כלומר זוהי ריבית על ריבית. כדי לנסות להסביר את זה בצורה פשוטה ניקח דוגמה של משקיעה בשם מירב שהשקיעה סכום של 10,000 ש״ח במדד תל אביב 125.
מדד תל אביב 125 הוא המדד שעוקב אחרי ביצועי 125 החברות בעלות שווי השוק הגבוה ביותר בתל אביב. בעשרים השנים האחרונות התשואה הממוצעת של מדד ת״א 125 הייתה 10.4% בשנה, במהלך התקופה הזו היו שנים טובות יותר וגם שנים חלשות שהסתיימו בהפסד. אך מי שהשקיע את כספו במדד לאורך כל התקופה השיג את התשואה הממוצעת הזו.

לצורך הדוגמה שלנו ניקח תשואה קצת יותר נמוכה ונניח שמירב המשקיעה שלנו הצליחה להשיג תשואה שנתית ממוצעת של 7%.

אחרי שנה אחת היו למירב 10,700 ש״ח, שהם 10,000 השקלים שהשקיעה ועוד 7% אחוז רווחים שהשיגה והיא המשיכה
להשקיע גם אותם במדד ת״א 125.
בסוף השנה השנייה היו למירב כבר 11,449 ש״ח.
שהם 10,700 ש”ח שאיתם התחילה את השנה השנייה ועוד 7% רווחים על כל הסכום.
כלומר, רווחים בסכום של 749 שקלים בשנה השנייה.
את השנה השלישית סיימה מירב עם 12,250 ש״ח, שהם 11,449 ש״ח ועוד 801 ש״ח ברווחים שצברה.
אם מירב הייתה ממשיכה להשקיע באותו אופן את הכסף והרווחים שצברה מדי שנה במדד ת״א 125, תוך קצת יותר מ-10 שנים היא הייתה מכפילה את סכום ההשקעה המקורי שלה.
אם מירב הייתה מצליחה להרוויח תשואה שנתית ממוצעת של 10.4% כמו שאכן קרה בשני העשורים האחרונים, היא הייתה מכפילה את ההשקעה המקורית שלה מהר יותר – תוך פחות מ-8 שנים.
אם ההשקעה של מירב הייתה פחות מוצלחת והיא הייתה מצליחה להשיג רק תשואה שנתית ממוצעת של 5% ואז היא מצליחה להכפיל את ההשקעה המקורית תוך 15 שנה.

 

 

יש גם את הצד שמשלם ריבית דריבית
לליטל יש חברה בשם שלומית עם מינוס גדול בבנק. במהלך הזמן מסגרת האשראי שלה גדלה וגדלה עד שלבסוף נאלצה לקחת הלוואה מהבנק לכיסוי המינוס. כשהתקשתה להחזיר את ההלוואה, היא לקחה הלוואה נוספת דרך חברת האשראי.

נניח בשביל החישוב הפשוט שהריבית שהיא משלמת היא 10%. בשנה הראשונה היא חייבת עוד 10% מהחוב המקורי, בשנה השנייה עוד 11%, אחרי זה עוד 12% וכן הלאה. 

מה אפשר לעשות כדי להגדיל את החסכונות שלנו באמצעות הריבית דריבית?
כדי שהריבית דריבית תעבוד לטובתנו ותאפשר לנו להגדיל את החסכונות וההשקעות שלנו לאורך זמן ישנם כמה דברים שתוכלו לעשות:

  1. להתחיל מוקדם ככל האפשר
    הריבית דריבית היא מנגנון שההשפעה שלו הולכת וגדלה עם הזמן. אם תתחילו להשקיע אפילו סכום קטן כבר עכשיו, תוכלו להתחיל להגדיל אותו בהדרגה ובהתמדה.
    לעולם לא מאוחר מדי להתחיל להשקיע. אך אם תחכו, אתם עלולים להפסיד את התשואות של השנה הזו וזה פשוט ייקח עוד זמן לצבור את הרווחים שיאפשרו לכם לצבור רווחים נוספים בהמשך.

 

  1. להשקיע לטווח ארוך
    כמו שראינו בדוגמה של מירב, המשקיעה שלנו, כדי לראות תוצאות משמעותיות מהריבית דריבית צריך קצת סבלנות וטווח השקעה ארוך מספיק. אם אתם משקיעים כדי להשתמש בכסף בעוד שנה – שנתיים כנראה שלא תספיקו ליהנות מגידול משמעותי של החסכונות שלכם, אלא אם תצליחו להמר על מניה מוצלחת במיוחד.

 

באותה מידה אתם עלולים ליפול גם על מניה עם ביצועים חלשים במיוחד.
מי שיכול להשקיע לאורך כמה שנים יוכל לראות את ההשקעות שלו צומחות מדי שנה. התהליך הזה מצריך גם סבלנות ויכולת להתמודד עם הפסדים נקודתיים שיכולים לקרות מדי פעם. אם תמשכו את הכסף בכל פעם שיהיו נפילות בבורסה, לא תצליחו ליהנות גם מהעליות שיבואו לאחריהן ותפספסו את הרווחים העתידיים שהייתם עשויים לצבור.

  1. להשקיע את התשואות חזרה
    ישנן אסטרטגיות השקעה שונות שמתאימות למשקיעים שונים.
    ישנם משקיעים שמחפשים הזדמנויות נקודתיות בקניה של מניות או אגרות חוב במחיר נמוך ומכירה מהירה שלהם ברווח.
    משקיעים אחרים מנסים לבנות תיק השקעות מאוזן להשקעה לטווח ארוך.
    יש משקיעים שמחפשים מניות ואגרות חוב שיניבו להם הכנסה שוטפת שיוכלו להשתמש בה, אחרים מעוניינים להשקיע כדי לצבור חיסכון שיספיק להשגת המטרות שלהם ולא לשימוש שוטף.
    המנגנון של הריבית דריבית יניב לכם תשואה משמעותית לאורך זמן רק אם תשקיעו מחדש את הרווחים שצברתם כדי שתוכלו לצבור רווחים גם על אותם רווחים קודמים.

 

  1. השקעה בסיכון לא גבוה מדי כדי לאפשר תזרים יציב של רווחים
    מנגנון של הריבית דריבית מבוסס על השגת רווחים מסכום שהולך וגדל בעזרת הרווחים שהושגו בתקופות הקודמות כמו שראינו בדוגמה של תיק ההשקעות של מירב.
    השקעה בסיכון גבוה מאוד עשויה להניב לכם רווח משמעותי אך גם עלולה לחשוף אתכם להפסד גדול. אם לא תצליחו להשיג רווחים על תיק ההשקעות שלכם, לא תוכלו ליהנות ממנגנון הריבית דריבית מן הסתם.

אף אחד לא יכול לנבא מה יקרה בשוק ההון בצורה מדויקת.

גם המודלים המשוכללים ביותר של טובי האנליסטים והחוקרים יכולים רק לנסות לחזות כיווני התפתחות בשוק ולעתים גם הם טועים בסופו של דבר.
אם תבנו תיק השקעות עם פיזור גבוה של ניירות ערך שונים ברמת סיכון שמתאימה לכם תוכלו להגדיל את הסיכוי להשיג רווחים יותר יציבים בתיק ההשקעות שלכם על פני זמן ארוך. מצב כזה יעזור לכם להגדיל את תיק ההשקעות באמצעות הריבית דריבית.

*האמור אינו מהווה ייעוץ ו/או שיווק פיננסי ו/או תחליף לייעוץ/שיווק פייננסי המתחשב בנתונים ובצרכים של כל אדם.